Warning: Declaration of quickmenu_nav_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /fundacja/wp-content/themes/peekaboo/admin/common-functions.php on line 0

Warning: Declaration of Walker_Category_Filter::start_el(&$output, $category, $depth, $args) should be compatible with Walker_Category::start_el(&$output, $category, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /fundacja/wp-content/themes/peekaboo/admin/common-functions.php on line 0
Sprawdź jak rozwija się Twoje dziecko | Fundacja ŻÓŁTY LATAWIEC

Sprawdź jak rozwija się Twoje dziecko

Porównaj osiągnięcia rozwojowe Twojego dziecka
z listą umiejętności rozwojowych odpowiadającą jego wiekowi.
 Materiał pochodzi ze strony Fundacji SYNAPSIS.

Pamiętaj! Każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Niektóre z wymienionych w listach umiejętności dzieci powinny opanować wcześniej, inne nieco później.

Jeśli odpowiesz negatywnie na 4-5 pytań z kategorii wiekowej odpowiadającej wiekowi Twojego dziecka lub przynajmniej na jedno pytanie z listy dotyczącej młodszego dziecka, koniecznie skontaktuj się ze specjalistą.

Między 12 a 18 miesiącem życia
  • Moje dziecko przerywa czynność, gdy mówię „nie wolno” i patrzy na mnie, gdy kiwam palcem.
  • Moje dziecko potrafi naśladować po mnie proste gesty np. „jaki duży urośniesz” i podnosi rączki do góry.
  • Jeśli chwalę lub głaszczę moje dziecko za coś, co ładnie i dobrze zrobiło, to cieszy się i powtarza czynność.
  • Moje dziecko potrafi pokazać na sobie i na mnie, gdzie jest nosek i buzia, robi to chętnie.
  • Moje dziecko kieruje się do mnie żeby się przytulić, kiedy spotka je coś przykrego.
  • Moje dziecko odwraca się do mnie i patrzy na mnie, kiedy wołam je po imieniu.
  • Moje dziecko bawi się chętnie ze mną w „łapanego” (cieszy się, gdy je złapię, a potem znów ucieka ode mnie).
  • Moje dziecko rozumie już proste gesty i ich używa, np. potrafi robić „pa pa”.
Między 18 a 24 miesiącem życia
  • Jeśli zapytam moje dziecko „Gdzie jest …?”, to odwraca ono swoją głowę w kierunku, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot, potrafi je wskazać palcem i przynieść mi przedmiot, kiedy o to poproszę.
  • Moje dziecko wypowiada kilka słów ze znaczeniem, naśladuje dźwięki zwierzątek, czynności lub pojazdów (np. „kap – kap”, „miau”, „brum”).
  • Moje dziecko przynosi mi przedmioty zachęcając mnie do wspólnych zabaw.
  • Moje dziecko bawi się naprzemiennie, np. rzucając piłkę do drugiej osoby, puszczając auto.
  • Moje dziecko szuka pomocy w razie potrzeby, potrafi prosić o nią słowem, gestem lub zachowaniem.
  • Moje dziecko potrafi wskazać palcem przedmiot, który chce dostać.
  • Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa.
  • Moje dziecko potrafi kręcić głową na „nie” i kiwać głową na „tak” adekwatnie do sytuacji.
Między 24 a 30 miesiącem życia
  • Moje dziecko cały czas uczy się nowych słów.
  • Moje dziecko umie nazwać znajome mu przedmioty na obrazkach.
  • Moje dziecko wypowiada proste zdania.
  • Moje dziecko chętnie naśladuje po mnie czynności, np. gotowanie, odkurzanie, majsterkowanie.
  • Moje dziecko chętnie przygląda się zabawie innych dzieci, czasem próbuje do nich dołączyć.
  • Moje dziecko nauczyło się już bawić w „kółko graniaste” lub w „balonik”.
  • Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa.
  • Moje dziecko zadaje mi pytanie „co to? „.
Między 30 a 36 miesiącem życia
  • Moje dziecko słucha jak mu coś opowiadam, tłumaczę, dopytuje.
  • Moje dziecko zadaje mi pytanie „po co? ” lub „dlaczego?”.
  • Moje dziecko interesuje się otaczającym je światem, zdarzeniami z życia codziennego.
  • Moje dziecko uczy się wspólnego recytowania wierszyka, piosenki.
  • Moje dziecko zaczyna odmieniać wyrazy, nie zawsze jest to poprawne.
  • Moje dziecko chętnie bawi się naśladując zachowania dorosłych, wesoło bawiąc się w ich przedrzeźnianie.
  • Moje dziecko dąży do samodzielnego wykonywania czynności, takich jak: ubieranie, rozbieranie, jedzenie.
  • Moje dziecko chwali się nowymi umiejętnościami, lubi być w centrum zainteresowania.
Po 36 miesiącu życia
  • Moje dziecko samo potrafi już układać proste układanki.
  • Moje dziecko lubi zadawać mi pytania.
  • Moje dziecko chętnie słucha jak czytam mu książeczki.
  • Moje dziecko przywołuje mnie lub wskazuje, kiedy zobaczy coś ciekawego.
  • Moje dziecko udaje w zabawie sytuacje życiowe np. bawi się w dom.
  • Moje dziecko chętnie bawi się zabawkami w sposób zróżnicowany, nadaje im symboliczne znaczenie.
  • Moje dziecko umie bawić się z innymi dziećmi, potrafi zamienić się z nimi zabawką, czeka na swoją kolej w zabawie, współpracuje z dziećmi w zabawie.
  • Moje dziecko potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat.

Pamiętaj! Jeśli Twoje dziecko nie posiada jeszcze wszystkich umiejętności rozwojowych w stosunku do swojego wieku, to nie musi to wynikać z autyzmu!

Ale jeśli Twoje dziecko wycofało się z niektórych wymienionych wyżej umiejętności to niezwłocznie skontaktuj się ze specjalistą!

Czytaj również:  diagnoza nozologiczna